Cunoscută pentru romanele sale polițiste de mare succes, scriitoarea franceză Fred Vargas (pseudonimul lui Frédérique Audoin-Rouzeau) explorează, în cea mai recentă carte a sa, Omenirea în pericol, viitorul planetei și al lumii vii, propunându-și să pună capăt „dezinformărilor cărora le cădem victimă” și să frâneze procesul industrial actual. Omenirea în pericol e o carte ce se adresează publicului larg, îndemnându-l să se informeze cu privire la schimbările climatice și la epuizarea iminentă a resurselor naturale, și să acționeze responsabil – chiar înaintea politicienilor – pentru viitorul umanității.
Omenirea în pericol, cartea lui Fred Vargas, trage un semnal de alarmă: fiecare dintre noi trebuie să acționeze azi, responsabil, pentru viitorul umanității.
ALEXANDRA MAIER
Senior Corporate Social Responsibility Specialist, ING Bank România
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Cred că fiecare dintre noi are cel puțin un motiv pentru care își dorește să ne fie mai bine, nu doar azi, ci și mâine. Indiferent că e responsabilitatea pe care o avem față de copii, convingerea că nu ne putem considera mai presus de natură sau orice altceva, fiecare are un crez al său. Poate de prea puține ori avem noi cu noi conversația aceasta, dar în momentul în care sesizezi care e ”de ce-ul” tău, nu mai e nevoie de vreo intervenție sau tehnică de seducție. Întotdeauna datele concrete sunt ajutate de o poveste bună, dar cred că suntem într-un moment în care avem mai mare nevoie de acțiuni pragmatice.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Primul mare noroc este că politica ING e deja în direcția verde, iar al doilea mare noroc este că în această direcție sunt și colegii, care o consideră foarte necesară și urgentă. De aceea, deseori rolul meu e să înțeleg foarte bine cum putem integra principii de sustenabilitate în activitatea lor de zi cu zi. Să le înțeleg activitatea e important, pentru că nu de puține ori realizăm împreună că deja există acțiuni foarte sănătoase implementate, trebuie doar aduse la lumină și conectate cu altele noi.
Apoi, încerc să ne aduc împreună. Indiferent dacă asta înseamnă să fiu unul dintre oamenii care face legătura cu experți din alte țări în care ING are operațiuni și o tradiție solidă în tranziția către o economie circulară; sau să facilitez grupuri de lucru în care să stabilim ce avem concret de făcut pentru a urma acest traseu.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
Încerc permanent să aflu și să învăț de la alții, iar asta pentru mine e o bază importantă în drumul spre a fi un om mai bun. Dacă trebuie să aleg trei valori pe care le urmez azi:
MARTHA RUSOIU
Specialist CSR, CEZ România
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Oferindu-le ocazia să descopere că ceea ce ne aduce împreună sunt aspirațiile comune, cât se poate de ambițioase, pentru a transforma locul în care trăim într-unul mai bun. Ceea ce e cu adevărat seducător este să realizăm că adunându-ne resursele și investind responsabil putem găsi rezolvare multor probleme ale lumii.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Întâmplarea fericită face ca să nu fie nevoie să reconfigurez traseul într-o direcție verde, pentru că în momentul în care m-am alăturat echipei acest drum era de mult timp ales și integrat în filosofia de business. Ceea ce facem constant este să identificăm noi rute de acțiune pentru ca oamenii să devină conștienți de impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător, de lucrurile pe care le pot schimba și de sursele alternative de energie pe care le au la îndemână.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
Perseverența: suișurile și coborâșurile sunt inevitabile, dar când scopul final este unul social, atunci dorința de a ajunge la linia de finish este mai mare și începi să-ți activezi toate resursele pe care le ai pentru a te bucura de rezultat.
CLAUDIA OPRESCU
CSR Expert, BCR
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Mai degrabă aș spune că nici nu e nevoie ca sustenabilitatea să fie un subiect seducător, ci un mod responsabil de a ne trăi viața, atât personală, cât și profesională. Noi toți ar trebui să vorbim mai des despre impactul nostru asupra planetei, de la cantitățile uriașe de alimente pe care le aruncăm, hainele pe care le cumpărăm, le purtăm de câteva ori și apoi devin deșeuri, mijloacele de transport pe care le folosim, la poluare, lipsa reciclării selective și alte probleme de acest gen.
Cred că fiecare dintre noi putem să facem pași mici pentru ca efectele noastre asupra planetei și comunității din care facem parte să fie mai degrabă pozitive decât negative, iar când spun acest lucru mă refer nu doar la aspectele care țin de poluare, dar și la toleranță, echitate, respectarea drepturilor și șanse egale. Încerc să-mi trăiesc viața cu recunoștință pentru locurile în care mă aflu, oamenii care-mi sunt alături și lucrurile de care mă bucur și am încredere că acest lucru îi poate inspira și pe cei din jur să facă la fel.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Din fericire, traseul companiei merge într-o direcție verde și nu necesită reconfigurare, ci doar eforturi pentru ca lucrurile să continue în această direcție, să fie îmbunătițe constant, iar oamenii din interiorul organizației și comunitatea din exterior să înțeleagă această direcție și să fie inspirați de ea ca să ia măsuri la nivel personal. Cred că prin puterea exemplului putem inspira oamenii să fie mai atenți la alegerile pe care le fac și să aducă responsabilitatea în fiecare acțiune a lor. Doar în acest mod putem schimba mentalități, comportamente și să înțelegem cat este de important să integram sustenabilitatea în viața noastră de zi cu zi, de la birou și de acasă.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
· Îi ajut pe ceilalți să învețe cum să aibă grijă de banii lor
· Respect locurile în care mă aflu
· Reciclez
THEODORA DUMITRICĂ
CSR Specialist, Avon
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Sustenabilitatea este, în primul rând, un subiect seducător pentru mine. Îmi place să cred că puterea exemplului este principalul generator de schimbări, atât pentru mine, cât și pentru cei din jurul meu. Prin acțiunile pe care le fac zilnic și cu care îmi îmbunătățesc sinele sustenabil, cei din jur devin interesați sau, mai mult, își schimbă obiceiurile în acțiuni mai conștiente.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Conștientizare este primul cuvânt care îmi vine în minte. Fiind conștienți de impactul pe care fiecare dintre noi îl are asupra spațiului pe care îl locuim. Planeta este casa noastră și consider că una dintre responsabilitățile noastre, ca brand, este să alegem binele planetei înaintea oricărei strategii. Pasul major este trecerea de la a ne dori binele, la a face bine, iar două dintre cele mai importante schimbări din ultimul an sunt folosirea ambalajelor sustenabile, cât și sfârșitul testării pe animale.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
LIVIA FERICEAN
Manager, Corporate Citizenship & Public Affairs, Samsung Electronics
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Sustenabilitatea este o noțiune tare abstractă, așadar cred că înainte de toate, ar trebui s-o facem mai bine înțeleasă pentru cei din jur. Să o reducem la exemple mici, la cum putem contribui fiecare la nivel individual, protejând resursele de astăzi pentru a se bucura de ele și generațiile viitoare.
Exemplul cel mai simplu pe care aș putea să-l dau este să fim mai atenți la apa pe care o consumăm, la energia electrică pe care uneori o risipim și la alte resurse pe care le luăm “de bune”. Acestea cred că vor fi provocările din anii următori, să clădim o bază educațională suficient de solidă încât abordarea oricărui proiect dintr-un unghi sustenabil să devină parte din ADN-ul nostru.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Samsung dezvoltă programe de responsabilitate socială în România încă din 2011, cu obiectivul de a ajuta comunitatea să-și atingă potențialul și să prospere și în viitor. Așadar, mă bucur să spun că rolul meu este să contribui la efortul companiei în această direcție. Toate proiectele Samsung au în centru un concept tare drag mie, “co-prosperitatea”: respectiv misiunea noastră este să creăm noi oportunități și să susținem comunitățile oriunde suntem prezenți.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
ALINA LICIU
Managing Partner, The Azores Sustainability & CSR Services
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Sustenabilitatea este seducătoare pentru că acordă o atenție deosebită conceptului de armonie: armonia de a trăi în natură fără a o distruge dar și de a avea acces la noile descoperiri tehnologice, toate acestea în timp ce ne bucurăm unii de alții într-o cultură incluzivă.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Un om de CSR ar trebui să acționeze permanent ca un ambasador, care știe să articuleze beneficiile orientării unei companii către un viitor sustenabil dar care știe și să explice “the business case”, și anume de ce sustenabilitatea este profitabilă pe termen lung.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
GABRIELA MINESCU
Corporate Affairs Manager, Huawei
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Sustenabilitatea nu este doar un termen tehnic, în spate este întotdeauna o poveste. Și, mai întotdeauna, este o poveste despre trecut și despre viitor. Despre lucruri întâmplate în trecut care au avut un impact mai mult sau mai puțin bun și despre ce se poate face în prezent pentru a avea altfel de impact, pentru un rezultat responsabil.
Un storytelling bun ajunge să genereze emoții, drept urmare, sustenabilitatea poate deveni un subiect seducător.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Rolul sustenabilității în strategia de dezvoltare a companiei noastre este foarte binedefinit la nivelul managementului, fie că este vorba de gestionarea impactului general pe care îl are activitatea companiei, fie despre crearea de valoare pe termen lung pentru toate părțile interesate. Este și un proces întreg de conștientizare prin care se demonstrează că în procesul decizional are un impact pe termen lung asupra performanței operaționale, dar și a oamenilor.
Nu mai este așa de greu de făcut o reconfigurare, pentru că vin cerințe de a respecta criterii legate de factorii de mediu, sociali sau de guvernanță corporativă din atâtea direcții și nevoi (protejarea mediului, siguranța și protecția angajaților și a comunităților), încât devine ușor de reconfigurat traseul, se face natural pentru că este un demers la care fiecare angajat pune umărul, fiecare process se rescrie, astfel încât devine ușor și se adaptează din mers. Dar, cu o strategie în spate, bineînțeles, nu oricum. E diferit față de acum 10 ani. E o normalitate, cu ceva timp împreună era un efort să convingi.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
GEORGIANA ILIESCU
Director, Fundația Globalworth
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Oamenii care activează în CSR au rolul de a arăta cât de importantă este implicarea socială – fie că vorbim de o fundație corporativă, un departament specific dintr-o organizație sau, pur și simplu, la nivelul fiecărui individ în parte.
Dacă am învățat ceva din experiența acestui an, de când ne luptăm cu pandemia, a fost că sectorul privat poate avea un rol crucial în rezolvarea crizelor sanitare, educaționale și/sau climatice. Situația aceasta extremă a scos la iveală puterea reală pe care companiile o au și schimbarea rapidă pe care acestea o pot genera.
În cazul nostru, de îndată ce am aflat situația națională și globală, am analizat posibilitățile în sistem de urgență. A fost rapid și destul de clar în ce direcție vom merge deoarece, înainte de toate, sistemul medical trebuia ajutat prioritar. Toate acțiunile din perioada aceasta, de când pandemia a început, s-au desfășurat sub mesajul „Everyone should get involved to make things better”. Căci, da, toată lumea ar trebui să se implice pentru a îmbunătăți lucrurile. Mai mult, s-a creat o comunitate de oameni de bine, care au donat și donează sistemului medical din România – s-au strâns peste 24 milioane de euro într-o perioada relativ scurtă.
Așadar, transformăm sustenabilitatea într-un subiect seducător prin puterea exemplului, prin ajutorul acordat corect cauzei corecte în timp util. Prin probleme soluționate, disperări domolite, răni vindecate. Sustenabilitatea face mai sănătoasă societatea noastră, a tuturor. Și cine nu își dorește să fim sănătoși pentru noi înșine și pentru oamenii pe care îi iubim?
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Sustenabilitatea rămâne una dintre problemele definitorii ale vieții noastre contemporane. Rolul meu este să ajut compania în care lucrez să construiască o lume în care comunitatea să crească, să funcționeaze mai bine decât înainte, în care modul în care acționăm astăzi să nu pună în pericol modul în care vom trăi și vom lucra în viitor.
În cazul meu, din poziția pe care o dețin în cadrul companiei Globalworth, reconfigurarea traseului a început cu trei piloni principali de activitate: oameni, locuri și tehnologie. Cred că este extrem de important să nu trăim cu idei utopice, să nu credem că salvăm planeta în toate direcțiile, ci să ne axăm pe câteva zone clare, care se suprapun cu activitatea companiei în sine, unde avem control și putere de schimbare. Odată stabilite aceste direcții, alegerea proiectelor utile și de impact reprezintă un alt punct relevant. Din clipa în care avem pilonii stabiliți, partenerii corect aleși și coerența activității, comunitatea brandului devine una mai bună. Și, brand cu brand, strategie cu strategie, societatea per total devine una mai sustenabilă, deci mai prietenoasă cu prezentul și viitorul.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean:
DANA DOBRESCU
Corporate & Government Affairs Manager, Mondelez România
1. Cum reușești să transformi sustenabilitatea într-un subiect seducător pentru cei din jurul tău?
Sustenabilitatea este un domeniu complex, dar, descompus bucată cu bucată, este ușor de înțeles și mulți dintre noi avem preocupări în aceasta zonă, fară a le plasa, neparat, la modul intenționat sau conștient sub umbrela sustenabilității. Inclusiv ideea de a alege o gustare ambalată în porție sub 200 de calorii face parte din preocupările de sustenabilitate. Avem deja o masa critică de persoane care este interesată activ de acest domeniu, mai ales în zona tinerelor generații, ceea ce face mai ușoară misiunea specialiștilor de a explica sustenabilitatea.
Cred că sustenabilitatea devine un domeniu interesant în momentul în care ieșim din zona limbajului specific și privim prin prisma interesului consumatorilor. De exemplu, în loc să vorbim despre trasabilitate, certificări, putem arăta cum îi ajutam pe fermieri să aibă recolte mai sustenabile, care este avantajul pentru comunitățile acestora, cum contribuim la menținerea și dezvoltarea faunei și florei în zonă etc. Imaginile și tehnicile de storytelling fac ca mesajul să fie ascultat și mai ușor de înțeles.
2. În ce fel acționezi, în calitate de om de CSR, pentru a reconfigura traseul companiei într-o direcție verde?
Departamentul de comunicare este în strânsă legătură cu toate departamentele companiei, astfel că este un punct central de adunare și comunicare a inițiativelor de sustenabilitate către publicul larg. Ca oameni de comunicare, ne asigurăm că mesajele companiei noastre sub umbrela sustenabilității sunt transmise constant de către liderii companiei, atât în exteriorul organizației, cât și, foarte important, în interior. Ne uităm frecvent la factorii care influențează reputația companiei și știm că acțiunile de sustenabilitate sunt esențiale pentru modul în care este percepută compania.
Consumatorii, partenerii de business, autoritățile, ONG-urile așteaptă de la companii să se implice și să demonstreze rezultate, să vină cu exemple concrete din zona sustenabilității, astfel că avem până la urmă o datorie să comunicăm proactiv despre ce facem. Compania noastră are planuri și obiective concrete, asumate, cu termene clare, până în 2025. O parte sunt atinse, o parte sunt conform planului, astfel că rolul pe care îl văd acum, ca om de comunicare, este să fim cât mai transparenți și mai eficienți în comunicarea unui subiect care devine din ce în ce mai relevant.
3. Trei valori care te fac să fii un bun pământean: